Alla inlägg den 1 december 2014

Av Jonas Boring - 1 december 2014 21:37

Förste december!


Idag är första dagen i december , då brukar nämligen jag åka upp på berget för att gå ner i det enorma bergrum där jag har alla de atteraljer jag behöver för att bli den man jag brukar att bli under december. Jag är nämnligen den man de kallar :

Brasilien: Papai Noel

Chile: Viejo Pascuero

Danmark: Julemanden

Finland: Joulupukki

Frankrike: Pére Noël

Island: Jolasveinn

 Italien: Babbo Natal

Spanien: Santa Claus

Korea: Santa keulloseu

Japan: Santa Kurousu

Kina: Dun Che Lao Ren

Sverige: Jultomten

Nederländerna: Kerstman

 Norge: Julenissen

Storbritannien: Father Christmas

Albanien: Santa Claus

Tyskland: Weihnachtsmann

USA: Santa Claus

Österrike: Chriskind

Kroatien: Djed Mraz

Estland: Jõuluva

Ja det är i dessa länder jag är Tomten. De andra länderna är det två bröder till mig som verkar som tomte.


Ja så åter till berättelsen. När jag i förmiddags bestämde mig att bege mig till mitt bergrum för att börja tillverka alla dessa miljoner julklappar. Jag tog min snabba kickbike och åkte upp på berget, väl där simmade jag över en sjö, klättrade över höga träd för att sista biten rida på en älg. När jag väl framme skulle gå ner i bergrummet finner jag denna lucka öppen. Där och då blev jag alldeles iskall i kroppen och för säkerhets skull tog jag fram och monterade ihop mitt automatvapen. Väl nere i källaren verkade allt vara i sin ordning och jag börja tänka att luckan kanske enbart blåst upp. Men när jag kollade i kassavalvet så märkte jag att det heligaste av allt var borta. Nämligen de kallingar jag anväder när jag är tomten samt den mask jag har när jag är tomten. Utan dessa två blir miljoner barn utan julklappar och jag får mig inte den julgrogg jag alltid får när alla klappar är klara å färdig utdelade.

Så där å då bestämmde jag mig att åter finna dessa kallingar och tomtemasken, även om det så kommer ta mig jorden runt med många svåra prövningar. 

Ja vi får se vad som händer imorgon 


Kramar på er alla sköna människor



Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards